Eftersom vi planerar för längesegling har vi funderat på hur vi skall hantera solpaneler såväl som dingen. En targabåge blev därför det naturliga valet då vi dessutom kan flytta antenner etc bort från push pit och därmed göra mer yta för annat tex livflotten.
Vårt tillvägagångssätt:
Behovsanalys:
Vi började med att titta på andra båtar med targa bågar för att få idéer och kompletterade sedan med våra önskemål. De resulterade i nedanstående specifikation på targabåge.
Design:
⁃ sportig design
– Följa linjen på både push pit främre vinkel som höjd på bommen
Funktion:
⁃ Plats för större solpaneler
⁃ Plats för antenner tex GPS, Navtex , Extern GSM, DCS antenn till SSB samt reserv VHF/AIS.
⁃ Plats för strålkastare riktad mot segel
⁃ Plats för akterlanterna för bättre räckvidd bakåt.
⁃ Möjlighet för kabeldragning mot flera hål dvs flexibilitet i placering av utrustning
⁃ Plats för flaggstång
⁃ Portabla dävertar så man kan ta bort dem vid behov dessutom skall dävertarna även ha en vagn så man kan skjuta dingen närmare akterspegeln när dingen är upplyft.
⁃ Fäste för att kunna binda jollen med korstag.
⁃ Fäste för fiskespön
⁃ Fäste för att kunna ha kapellbåge för regn/solskydd vid rattar.
⁃ Olika dimensioner på rostfria rör beroende på funktion. Tex för GPS antenn är det med fördel 28mm rör för att passa standard fästen medan de kraftiga rören valde vi 48mm för hållfasthet.
Inköp:
Vi började göra en scanning på marknaden efter olika erfarna leverantörer som kunde leverera med kvalitet till rätt pris och samtidigt vara kreativa med förbättringsideer. Efter dialog med några olika valde vi BIKAB i Kungshamn http://www.BIKAB.nu De motsvarade väl våra önskemål.

Wow, vad stor den blir. Samtidigt är ju båten stor så det skall bli spännande att få den på plats.





Komplettering:
Efter att använt targabågen ett tag tycker vi det mesta blev mycket bra. Vi upptäckte dock att gelcoat hade fått några små sprickor vid främre infästningen. Vi hade ganska stora ”brickor” under däck för att hålla targabågen men trots det var vi oroliga att det inte skulle räcka när vi fick primärt sidleds påfrestningar. Bågen är ju tung och hög. Vi gjorde därför en stor inplastning som förstärkning under däck samt kompletterade med en rostfri länkning mellan targabågen och pushpit för hantera sidokrafterna.



Sammanfattning/erfarenheter:
Vi är mycket nöjda med targabågen och de funktioner den gett dvs 2 x 310 w solpaneler, bortflyttade antenner, sjöräddningsutrustning och att hålla vår dinge. Några fler hål på olika ställen för kablar skulle inte varit fel men det fungerar bra med 5 kabelhål högst upp på targabågen. Jag hade inte valt samma placering för fiskespön, då de går inte att komma åt från cockpit.
En ytterligare tanke än dock att om vi skulle göra om detta projektet hade jag nog byggt in targabågen med pushpit som en enhet. Nu blir det lite dubbelt på vissa ställen som skulle kunna undvikas. Jag hade också lagt stor vikt vid hållfasthet i skrovet så det blev förstärkt rätt från början. Självklart hade jag också sparat den gamla push pit för att kunna återställa.

Hoppas detta kan inspirera och lycka till