17 juli Craobh – Oban
Idag har vi missat tidvattenströmmar 🙂. Vår planering var att lämna hamnen klockan 08.30 för att möta våra franska vänner ca 12.00 i Oban. Alla var inställda på detta så Christel gjorde sin löprunda extra tidigt, Hans snabbade på i duschen, klar med frukost 8.30 etc. Så det sista jag skulle göra var en sista koll med hamnkaptenen. Han skrattade åt mig och sa att vi bör vänta till ca 14 då strömmen vänder. Inget att göra, det är bara att vänta. Ny erfarenhet för oss.
När strömriktning var rätt på eftermiddagen gick vi till Oban där Michel och Sylvian väntade. Efter matinköp och båttvätt blev det middag på restaurang. I Oban fick också besök av Atlantica från SXK. Roligt att se en så känd skuta här.
16 juli Port Ellen – Craobh
Idag sa vi hejdå till Peter och Anna som nu skulle tillbaka mot Edinburgh för att flyga hemåt. Det har varit trevliga och lärorika (tack för historieberättelser om Skottland) dagar. Vi vinkade av dem vid färjeterminalen som låg precis vid gästbryggan.
Så fort de lämnade började vi fixa med båten så att vi kunde kasta loss en stund efter 10. Vi ropade hejdå till en mysig hamn och härlig upplevelse på Islay.
Vi valde samma rutt som när vi kom från Oban dvs öster om Islay och jura. Att se destillerier från sjön är lite fräckt.
Vi började med genuan uppe men när vinden avtog fick de bli motor. Först hade vi lite motström men ju längre vi kom ju mer medström fick vi. Det kanske var tur för när vi kom till Corryvreckan så blev det väldigt strömt i olika riktningar och vi gjorde stundtals över 12 knop.
Vi kom igenom och kunde fortsätta mot vår natthamn vid Craobh marina. Fin anläggning, bra djup och bra platser att förtöja vid.
Kvällen blev lugn och middagen började med ärtsoppa och punsch till Hans så att han blev nöjd;-). Vi andra åt omelett till vår belåtenhet. Efterrätt blev creme caramel.
Hans och jag gick sedan en kvällspromenad på bryggorna och spanade in fina båtar.
Ännu en bra dag på havet.
15 juli Islay
En uppdelad dag. Peter, Anna, Hans och Anna L åkte på ny upptäcktsfärd runt ön till det keltiska korset (Kildalton från sent 700-tal) och två destillerier (Caol ila och Bruichladdich). De hann även med ett besök i Finlagansjön som var säte för Lord of the Islays.
Någon måste göra grovjobbet 😉 så Christel och jag stannade i båten. Christel gjorde stortvätt medan jag fixade med båten och laddade upp kort via hamnens wi-fi. En skön slappadag.
På eftermiddagen var det VM Final i fotboll. Vi gick alla till den lokala puben (Ard view Inn) för att kolla. Härlig atmosfär när vi såg Frankrike vinna över Kroatien.
Efter matchen blev det gormemiddag i båten och ett parti jatzy. Självklart vann jag efter slugt spel 🙂
14 juli Islay utforskning
Efter en mysig frukost tillsammans i sittbrunnen klämde vi alla in oss i hyrbilen som Peter och Anna kom i. Peugot 3008 fungerar;-)
Vi körde till Bowmore och besökte först en rund kyrka från 1700-talet. Varför rund? Jo, för att djävulen inte ska kunna gömma sig i något hörn! Peter praktiserade från predikstolen.
På kyrkogården fanns många olika design på stenar. Utsikten var väldigt fin åt alla håll.
Vi fortsatte vår färd till Bridgend, som Peter tipsade om. Här fanns Islay Ales, ett mikrobryggeri som vi fick en genomgång av av en inspirerande kvinna. Kvinnan hade precis sålt bryggeriet och såg nu fram emot lång semester dvs pension.
Eftersom vi var i Bowmore skulle vi förstås också besöka whiskey destilleriet. En stor anläggning och vi testade lite olika varianter innan Hans och jag bestämde oss för en 15 årig cherry cask. Peter fick avstå testningen eftersom han körde bilen.
Vi körde tillbaka till Port Ellen och gick för att hyra cyklar hos den lokala profilen Jim.
Jättefina cyklar som vi trampade fram på mot Ardbeg som låg längst bort av de tre destillerierna vi skulle besöka. Fina cykelbanor och fantastisk utsikt gjorde 6 km enkelt att cykla. Anna S höll tempo eftersom Anna L var hungrig 😉 Ardbeg var känt för sin restaurang så vi satte oss direkt och beställde öl och mat. Musslor, risotto blev valet – jättegott. Peter blev besviken då han upptäckte att ’large’ bara gav flera musslor – inte större. Hans var nöjd med sin Schiehallion – hans första ’munro’.
En liten rundtur i butiken och inköp av en Uigeadail whiskey. Vi fortsatte sedan mot Laguvulin på våra cyklar. (bild)
Detta destilleri var mysigt och vi gick in till baren för att testa. Ja, vi tror fortfarande vi kan cykla;-). I baren träffade Peter några Amerikanare som kom från Main där Peter var utbytesstudent för många årsedan. Stort och rörande för Peter. Det blev en inköp av en 16 års Lagavulin till Sebbe.
Fortsätter turen till Laphroaig där Peter bokat en rundtur.
Vi satte oss och väntade i baren och pratade med ägarna till svenska katamaranen vi träffat i hamnen. Peter som vän till Laphroaig skulle hämta ränta på sin square foot yta som är hans. Kul marknadsgrej av Laphroaig. Rundturen var intressant och avslutades med smakprov – hick !
På vägen skulle Peter sätta flagga på hans område innan vi cyklade tillbaka och inte minst dricka upp räntan. Alla var för trötta att lags mat så det blev pizza till båten och tidig kväll för alla. Hans och jag hann med att laga kapell genom att låna kraftiga nålar av svenskbåten. Tack för det. Något att komma ihåg att ha med sig i båten.
13 juli Oban – Port Ellen
Vi hade läst Reeds Nautic Calendar och kollat strömmar för dagen så vi ville dels följa medströms söderut, dels komma till det beryktade Corran Wreck vid 11-12 tiden då det skulle vara lugnt där då.
Vi kasta därför loss vid 9 tiden efter att ha betalt hamnavgiften. På vägen ut mötte vi en stor tvåmastade äldre segelbåt från Glasgow. Vi höll undan men de gick rakt mot bryggan och hann inte svänga upp innan de knäckte elstolpen. Det satte nog stopp för el till alla andra båtar. Förmodligen inte uppskattat.
Vår resa började söderut ut från Oban och snart kom vi in i strömmen och loggade 8-9 knop. Kanon vilket innebar att vi passerade ett lugnt Corryvreckan kl 11.15.
Vi höll kursen öster om Jura och Islay innan vi kom till hamnen Port Ellen på sydost sidan. Vi fick en långsides plats i den lilla hamnen och vi möttes av en svensk katamaran som visade sig komma från vår hemmahamn vid basteviksholmen. Otroligt att mötas på detta sätt. Annas bror Peter och hans fru Anna kom med bil eftersom de skulle utforska Skottland och Islay på din semester. De fick ta ena akterruffen. Vi hade en trevlig helg tillsammans.
12 juli Benavie – Oban
Åsa var upp extra tidigt för att göra sig iordning inför tågresan till sin syster i England. Vi tog avsked med en kram och inser att det kommer bli tomt utan henne på resten av seglingen. – vem skall nu höra morgonkaffe ? Vi andra förberedde oss för att slussa de sista stegen i trappan vid Banavie. Kl 08.30 började vi slussningen. På det sista steget skulle vi också släppa av Björn eftersom även han skulle mönstra av och resa hem via tåg till och flyg från Edinburgh. En kram och tack för en rolig tid ihop sa vi hejdå.
Efter totalt 1.5 timmar var vi nere och kunde fortsätta mot den sista slussen vid Corpach. Där visade sig att vi skulle bli tvungna att vänta till 14.30 pga av tidvatten.
Pust, en hel dag innan vi skulle komma ut. Vi passade på att tanka och slappa. Vi hade tur att. Ångloken i Harry Potterfilmen ångade förbi. Hans blev alldeles till sig.
Vi kollade också hur tidvatten strömmarna skulle påverka oss i fjorden ut och inser att vi kommer få ca 4 knop emot genom corinne narrow och därmed en del race. Vi blev osäkra och frågade de två slussvakterna men fick olika besked från de två hamnkaptenerna. Vi litar nog på den äldre som sa att det inte skulle bli några problem. Dessutom sa en annan segelbåt att de skulle gå. Även om att de inte var erfarna så bestämde oss att lämna så fort det var möjligt. Tyvärr tog det ännu längre tid så först kl 15.30 kunde vi komma ut och ta kurs mot oban. När vi kom till det smala sundet såg det ut som bleke när vi närmade oss men plötsligt började båten vinkla i strömmarna. Det var strömmarna dom gjorde vattnet platt.
Ovanligt men inget problem gör oss. Vi fortsatte vidare i den vackra fjorden och närmade oss till slut oban. Vi valde att lägga oss i den moderna och nybyggda transfer marinan för att komma nära centrum. Prislappen var 3 GPR per meter. Fick en bra långsides plats bredvid ett lyxskepp Monaco från Bridgetown.
Snabbt upp med maten eftersom vi var hungriga. Lite reflektion över dagen innan Hans och jag tog en kort promenad längs esplanaden och in i stan. Vi såg oban destilleri men det var ju förstås stängt på kvällen.