2019/20 Instrumentuppgradering

Inför säsongen och vår avresa har vi gjort lite förändringar på instrumenten. Vi hade Raymarine instrument sedan 2007 så vi har valt att fortsätta med Raymarine för att kunna göra en gradvis förändring dvs ha både seatalk 1 och seatalk ng kopplade instrument parallellt.

I cockpit har vi ersatt den E120 som satt centralt vid rattarna med Axiom 9RV. Vi har tyckt att den låga placeringen av E120 inte varit optimalt varför vi placerat den nya Axion högre. Ambitionen är att fästa plottern på en justerbar arm så vi kan sänka ned plottern när den inte används. Tillsvidare blir de fast montering.

Kvar av det gamla instrumenten i cockpit har vi autopilot ST6002 Controller som är sammankopplad med kursdators S3G. Det blir inte helt optimalt med de nya plottrarna men vi slipper en ytterligare investering. All hydraulik byttes 2018 så det känns ändå ok.

Den E80 som vi hade under Sprayhooden och som primärt används i dåligt väder har ersatts med Axiom 9. Bägge Axiom är uppkopplade via Raymarine Highspeed switch för att kunna bl.a dela sjökort.

Eftersom Axiom är mindre och lättare blir det enklare att ta bort denna plotter när vi inte behöver den. Den flexibla fästarmen från RAM mounts löser detta perfekt.

Utöver detta har vi i cockpit ersatt 2 styck ST60 vind och 2 styck tridata instrument som satt på var sin sida om rattarn. Dessa har istället ersatts av bara 2 st Raymarine I70s MFD instrument som faktiskt ger mer information än de tidigare 4 instrumenten tillsammans. Vi har också isamband med bytet övergått från Seatalk 1 till Seatalkng. Eftersom vi nu bara har ett instrument per sida så fick ett hål vi behövde täcka. Vi satte en rostfri platta med transparent plats över så vi kan använda platsen för information. I vårt fall valde vi vårt polardiagram så kan vi ha lite koll på hur vi ligger till jämfört med optimala förutsättningar.

Vid navigationsbordet har vi tagit bort E120 eftersom vi nu istället kommer göra mycket via iPad som trådlöst är samman kopplat med de nya plottrarna. Därutöver har vi satt in en Raspberry PI med OpenCPN sjökort som back up. Kvar har vi även yacht device router som ger GPS data via NMEA 0183 till ICS 6 Navtex, Icom M603 VHF samt Icom 801 kortvågsradio

Kvar vid navigationsbordet har vi också den gamla fishfinder DSM300 som är sammankopplat till Seatalk HS switch och därmed kan informationen visas även på de nya Axiom plottrarna.

I masten har vi ersatt den gamla analoga radarn med Raymarine quantum radar som via Raynet är kopplats till Raymarine HS switch och vidare till plottrarna.

De gamla Vindinstrumentet och Ekolod konverteras via Raymarine ICS5 till Seatalkng och vidare till övriga instrument.

Lite slutord om detta arbete.

Instrumentupplevelse

⁃ Att gå från 12 tum till 9 blir ju skillnad. Det återstår att se hur det upplevs vid segling.

⁃ Instrumenten känns moderna och enkla att hantera. Är man van med smartphone och iPad gränssnitt känns det helrätt.

⁃ Att kunna göra personliga konfigureringar är också bra då man har sina egna favoriter.

⁃ Att ha en enkel sammankoppling iPad kommer göra seglingsplaneringen enklare.

Kabeldragning:

– Det var skönt att rensa ut Seatalk1 nätverket och en hel del konstiga dragningar och skarvar (sockerbitar) av tidigare ägare. Lätt att dessa skarvar ärgar och ger dålig kontakt. Eftersom man inte gjort det själv kan skarvarna vara svåra att hitta eftersom de flesta inte ritar om ett diagram.

– Vi passade på att dra en extra kabeltrumma till aktern eftersom vi visste vi behövde plats även för solpaneler och instrumenten. Det gjorde att kabeldragningen blev lätt.

⁃ Seatalkng var lätt att dra och koppla ihop med standard kopplingar.

⁃ Raynet och strömkabel från navigationsbordet till masten var lite svår att dra i existerande kabeltrumma trots att den gamla radarkabeln var borttagen. Det gick med gemensam ansträngning – Tack Lelle.

⁃ Hade en hel del jobb med dragningen av kabel i masten trots pilotlina. Kabelröret i masten var fastsatt med popnit och därmed blockerar delvis förtjockningen av popniten möjligheten att dra kabel inne i röret. Vi hade kunnat förlita oss på enbart trådlöst som annars den nya radarn och plotter har möjlighet till men det känns bra att ha bägge alternativ dvs trådat och trådlöst- redundans.

– Däremot lätt att koppla radarn med snabbkopplingar. Eftersom våren har varit blåsig kunde man endast klättra i masten vissa dagar. Flexibel planering krävdes. Tack Lyckans slip för hjälpen.

Slutligen, Det känns väldigt bra att gjort detta inför vår avresa. Att kunna lita på instrumenten och att ha viss redundans tex genom open CPN känns extra tryggt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.