Eftersom systerbåten Hilma tappade rodret i stilla havet pga galvaniska strömmar samt att vissa andra haft roderproblem bestämde vi oss för att göra en extra koll på detta i samband med vi lyfte i Stenungsund hos Ellen Yachting.
Att ta ut rodret var lätt. Det räckte att lossa de två skruvarna till kvadranten och därefter den genomgående bulten i roderstocken. Gör gärna en markering vilket hål i ringen som bulten satt i eftersom ringen har hål på olika höjd för att kunna justera rodret i höjdled. Också bra att markera på roderstocken på vilken höjd kvadranten sitter. Att tänka på är också förstås att man har utrymme under båten när roder lyfts ned.


Vi gjorde en fuktmätning i rodret och inspekterade roderstocken. I bägge fall var resultatet positivt.
Eftersom nu rodret var nere så bestämde vi oss för att byta original glidlager till Jefa nållager. (Jefa.com) Vi hade hört att det skulle göra stor skillnad i roderrespons. Vi valde följande lager (Self-aligning PETP top roller bearings type 6BF and 6BB)

Glidlagren var också lätta att ta ut. De satt i stora gummiringar som man kunde trycka/knacka ut. Det övre lagret underifrån med hjälp av en trästav och det undre lagret ovan ifrån. Det var lite jobbigt med det undre lagret eftersom man inte kunde använda en längre stav av utrymmesskäl inne i båten utan fick använda förlängningsstänger som byggdes på i längd.

Inför beställningen från Jefa utgick vi först från dimensionerna från Jeanneau ritningar som visade på att roderstockens dimension var 60 mm vid övre lagret och 70 mm vid det undre lagret. Det visade sig när vi kontrollmätte på roderstocken att den undre dimensionen var endast 68,9mm. Rodertrummans dimension var 115 mm för de övre och 140 mm för de nedre. Tips är att inte ta ritningar för givet utan kontrollmäta roderstocken och testa lagren på roderstocken innan montage i båten.
Jefa i Danmark tillverkade sedan dessa lager eftersom de inte var standard dimension. Jefa gjorde en mycket snabb leverans via båtsystem i Sverige.
Monteringen gick bra. Vi började att mäta ut var i rodertrumman som de ny lagren skulle sitta baserat på var de gamla lagren satt. I vårt fall så återanvände vi den större gummiringen som distans från de nya övre lagret och förminskningsröret som sitter i rodertrumman mellan lagren. Det var besvärligt att såga i det kompakta gummit så man kunde kanske gjort distanser i annat material.

Yttre lagerhuset trycktes i och limmades med sikaflex. Rekommendationen från Jefa är att borra hål i Rodertrumman och fylla sika därifrån. Vi valde inte det av utrymmesskäl.

Lagret installerades sedan i dessa lagerhus på ett väldigt enkel sätt. Man håller lagret vertikalt och trycker sedan in i lagerhuset vid markeringen och vrider därefter horisontellt.
