Vänernsemester 2020 V1

4-10/7 Starten på semestersegling

Nu har det gått en vecka sedan vi kastade loss i ett regnigt Vänersborg. Vi hade avvaktat ett par dagar pga blåsten. Vi hade blivit varnade att Vänern är stygg med snabb våguppbyggnad som ger en hög och krabb sjö. Många säger att vi som kommer från västkusten inte varit nära detta. Återstår och se men nu tog vi iallafall det säkra före det osäkra.

Lördag

Efter att kommit igenom broöppning vid järnvägsbron och Dalbobron kom vi då iväg. Tyvärr i motvind så det blev motorgång norrut. Vädret var inte toppen men det var lite vind så det blev ändå en behaglig resa. Framför oss hade vi Björn och Marie på katamaranen Nenne. Vi hade träffat Björn och Marie på vår segling till Skottland 2018 och dessutom har de hamnplats i Lysekils Marina där vi också brukar ligga.

Vi passerade Gälleudde, Dalbergså, Hjortens udde innan vi tog kurs mot Köpmannehamn med det gamla omlastningsmagasinet. (Dagen innan när vi var inblåsta i Vänersborg hade vi hyrt bil och åkt till Köpmannebro för att höra hur långt vi kan komma i kanalen och fick beskedet att till Upperud går det bra).

Vi var lite nervösa hur smalt det skulle bli att gå in i kanalen men det visade sig gå alldeles utmärkt. Vi gled sakta in mot järnvägsbron vid Lindön. Vi ropade på kanal 9. Inget svar – konstigt tyckte vi där vi låg och väntade. Ringde tillslut till Upperud och fick tag på en man som sa att det skall vara möjligt att ringa vid väntbryggan. Vi gled fram och där på en liten tavla fanns ett telefon nr. Ringde och fick besked om att de skulle öppna efter ett tåg passerat. Nästa utmaning: ledningarna för tåget satt inte högt upp. Hade vi missat detta ? Hade för mig att det stod segelfri höjd på 26m. Letade i böcker och visst – det stod 26m men när vi ser mot bron så kan inte vara möjligt att dessa ledningar är på 26m.

Vi frågade en trevlig man och kvinna som bodde i den gamla fyrvaktarbostaden på Lindö och de berättade att ledningarna helt enkel flyttas bort när bron svänger. Aha, lite dum är man ibland.

Vi kom igenom utan problem och närmade oss Köpmannebro. Gick under ledningar som var på 26m och la till vid väntbryggan. Gick till Slussvärden Johan som satt och målade fint vid slussen. Vi fick besked att han kunde hjälpa oss med slussning och öppningen av stora bron över E45 närhelst det passade oss. Det är så lugnt ändå, tyckte han. Vi hade en trevlig pratstund med Johan och hans kollegor medan vi åt glass. Detvisade sig att de uppträdde med Lilla bandet (2 personer) http://www.lillabandet.se

Efter slussning och broöppning gick vi sakta ut i Svanfjorden och varför den heter så förstod vi efter tag där vi fick svänga i en trång passage lik en svanhals. Där var prickarna i navionics helt fel positionerade så vi följde helt enkelt farleden. Rundade Björkön (där man kan se var ett ganska skeppsvarv låg på 1800-talet. En fullskalig modell på hur stora spant båten Clara som byggdes där hade ser man när man passerar. Vi fortsatte upp i Österbosjön genom smala sundet vid Sundsholmen innan vi vek av mot Upperud. Vi hade fått tips om, ifall vi inte behöver el eller vatten, att vi kan ligga vid museets brygga. Vi hade tur eftersom ingen lagt sig där.

Söndag-Onsdag

Vi hade några härliga dagar i Upperud trots blåst och regn. Vi träffade Gudrun som bor i ett väldigt vackert hus precis vid bryggan. Hon berättade historien om Upperud från 1600- till 1800-talet när det fanns järnbruk här som sedan övergick i pappersmassafabrik. I Åsensbruk (granne med Upperud) startades en filial till Upperuds järnbruk på tidigt 1800-tal och som senare tillverkade pappersmassa och senare papper. Bruket lades ned 2009. Lång historia.

Många gamla fina hus står kvar som herrgården där Napoleons brorsdotter har bott med din svenske man men också Ladugårdsbyggnaden, Magasinsbyggnader etc.

Vi besökte hotellet Upperud 9:9 som tidigare varit en spannmålscistern och därefter hantverkshus (som Gudrun och hennes man drev). Vi hade varit där för många år sedan så det var kul att se vad hotellägarna gjort om. Riktigt fint har det blivit. Anna ville gärna ansluta till morgonyoga på hotellets brygga, men alla vet att Anna och morgon i samma mening inte funkar särskilt bra, så det blev inte av.

En ytterligare rolig detalj är att Gudruns man hade haft en liten ångbåt som han körde gäster i. Denna båt visade det sig att vi hade hyrt när Anna fyllde 40 år och vi hade överraskningsfest vid Håverud. Ni som var med på festen kommer säkert ihåg.

Vi gjorde några utflykter och inte minst fick vi en trevlig promenad längs pilgrimsleden. Vi gick i 2 timmar och såg fantastisk utsikt på sina ställen men också enormt mycket blåbär. Det vi plockade åt vi sedan med förtjusning i en blåbärspaj.

Onsdag

Efter ett par dagar lämnade vi detta härliga ställe och kastade loss från bryggan. Jag hade varit lite orolig för om denna flytbrygga skulle vara tillräckligt starkt förankrad för att hålla vår båt. Life@Sea är ju lite stor för kanalen men det hade gått bra trots den hårda vinden, som i och för sig kom från ett ”bra” håll. Jag hade lagt lite förstärkningstampar till land. Ni vet hängslen och livrem.

Efter vi passerat Köpmannebro, ropat hejdå till Johan och gått under järnvägsbron la vi till vid Köpmannehamn. Vi hade blivit inbjudna till Annas fd kollega Marie och hennes man Andreas som har ett fantastiskt litet sommarhus på Långö vid infarten till kanalen. De kom i båt och hämtade oss och bjöd på fika och en trevlig pratstund i deras trädgård.

Senare på eftermiddagen kastade vi loss och gick ut mot den smala leden vid Kräklingarna innan vi satte segel och fick en fin segling norrut mot Vingens hamn. Detta är en välskyddad vik och starten på inte farleden söderut. Här finns en liten brygga på Trollön där även sopmaja och utedass finns. På denna ö bröt man kvarts på början 1900-talet som sedan fraktades över Vänern till Otterbäcken i segelskutor. En SXK boj ligger också i viken men vi valde att lägga oss på eget ankare.

Här hade vi några fantastiskt sköna dagar i vackert väder, med några timmars undantag med åska och regn. Vi fick dessutom en stunds trevligt samtal med en båtgranne (vid bryggan) som också gav några bra rekommendationer inför vårt fortsätta äventyr på Vänern.

På Fredagen gick vi till Åmål för att förbereda båten inför att Hans och Christel skall komma och vara med oss några dagar. Skall bli jättekul att återse våra seglarvänner. Det var alldeles för länge sedan.

Vi gick i den inte leden vid Tösse skärgård. Fantastiskt fint med många trädbeväxta öar. Ibland ser man båtar som tycks ligga förtöjda i vassen men förmodligen finns det någon öppning någon stans.

När vi nästan kommit igenom hela leden kom vi till en plats där kortet visade 1.9 meters djup och vi sticker 2.20. Om vi lägger till att vattenståndet i Vänern nu är ca 0.5 m högre än normalt borde vi kunna glida över. Ekolodet visade att vi hade som minst 3dm mellan oss och botten. Lite spännande och det gick ju bra.

I Åmål blev vi anvisad en bra long side plats i inloppet. Enkel förtöjning innan vi kunde slappa och ta det lugnt. Vi lyckade till oss och beställde middag på Stat hotell som vi sedan åt i båten. En härlig dag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.