Ep 1 (forts) Cuxhaven – Helgoland (220510-14)

Vi planerade att lämna Cuxhafen tidigt. Navionics och Tidechart.com uppgav högvatten och slack strax efter 08. Perfekt att lämna tänkte vi men stämde ändå av med hamnkaptenen. Han sa att vi borde lämna vid 10. Konstigt tänkte vi och frågade varför stämmer då inte tex Navionics. Hans svar var att i Cuxhaven finns lokala avvikelser vilka man kan hitta i BSA. Lokal kännedom är uppenbarligen viktigt. Vi valde att lämna 09.30 iallafall.

Vi fick en fantastiskt segling på drygt 4 timmar till Helgoland. Inga vågor, bra vind och nästa 11knop fart. Fantastiskt!! Framme på Helgoland var flytbryggan i mitten ledig så det blev en den enkel tilläggning. Vi bestämde att avvakta rätt segelvind för seglingen västerut så vi blev kvar på ön i dagar men det gjorde att vi kunde utforska ön.
Helgoland;
Hamnen är skyddad och enkel, man ligger på flytbryggor på styrbord sida alternativt rakt fram från inloppet. Det finns inget vatten på bryggorna, el kostar 1€ per kilowatt, dusch och toa finns i ett servicehus och kostar extra. Bränsle kan man tanka i nästa hamnbassäng och kostar ca 1,5€ (tänk på vattennivån om ni skall tanka) Marinbutiken som också tar betalt för dieseln har lite båtsaker men desto mer kläder, skor etc.

Helgoland är en taxfree zon med ungefär 1300 innevånare som samsas på ca 1kvkm yta uppdelat i ett högland och lågland. Höglandet bestå till stor del av fält men också som ett kvarter i bebyggelsen med bostadshus, kyrka, restauranger mm. Runt höglandet finns en promenadväg som går längs den skrapar kustkanten där också man hittar klippan långa Anna. Låglandet ligger mer skyddat och har också en mängt turistiska butiker, taxfree handeln, barer, restauranger mm. Nu när vi var här var det inte högsäsong men ända kommer turister med båtarna varje dag. Inga bilar är tillåtna (exklusive viss yrkestrafik) men heller inte cyklar men sparkcykel är ok.
Helgoland har också en spännande historia från att ha varit brittiskt fram till 1890 då Tyskland tog över efter ett byte med Zanzibar till Britterna. Under världskrigen var Helgoland viktigt för Tyskland inte minst som ubåtsbas under 2:a världskriget. I slutet på kriget bombades ön hårt av britterna. Vad vi förstår finns tunnlar i stora delar av ön.
Våra dagar här bestod i att fixa med båten, utforska ön (gick ju snabbt) och slöa i väntan på att prognosen visar på rätt förutsättning. På lördag den 14/5 styr ut mot en längre etapp längs tyska, holländska, belgiska och franska kusten på ca 300 distans nonstop. Skall bli spännande….

Lite blandade kort nedan:

En tanke på “Ep 1 (forts) Cuxhaven – Helgoland (220510-14)

  1. Det rullar på bra! Kul att se bilderna från Helgoland. Från Vänerparken intet nytt, lite vindigt från väst men sol.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.