Efter att vi väntat in högvatten på Helgoland och fyllt upp med billig diesel 1.59€ lämnade vi ön med härliga minnen. Den är inte stor men är intressant att besöka. Kanske inte många dagar men ändå.
Vi tog SV kurs mot tyska fastlandet i fin vind men också mycket gammal sjö eftersom det blåst några dagar i sträck. Efter vi passerat starten av TSS (transportseparation) där vi inte får segla styrde vi mer västerut och följde den tyska och holländska kusten. Vinden dog ut så småningom så det blev motorgång. Vid 21.00 efter en god middag blev det min tur att hoppa bingen för tre timmar sömn. Lelle, som hade första nattpasset, fick förmånen att se både solnedgång och månuppgång medan jag sussade gott. När det var min tur kl 24.00 fick jag ändå njuta av en fullmåne som speglar sig i ett spegelblankt Nordsjön. Natten var lugn och vi fick en fin soluppgång. Dagen förflöt på liknande sätt fin ostlig vind på 6-8ms gjorde att vi med strömmar låg på 8-9knop i genomsnitt. Några kurskorrigeringar pga vindkraftverk, båtar, militärövningsplatser men annars rakt på. Men som alltid vänder strömmen och då gåt det mer långsamt, 5knop blir helt plötsligt tråkigt. Eftersom vi under dagen bestämde att stanna i en hamn eftersom det skulle bli sämre väder med motvind bestämde vi oss för marinan i Scheveningen som ligger i Haag området. För att det inte skulle bli för sent så fick motorns hjälpa seglen i motströmmen ned mot Haag. En rolig händelse var att kustbevakningen kom och kollade oss på vägen. Mycket trevligt bemötande och några frågor så var den saken klar. Vi fick ju inte ens bjuda på kaffe.
Väl framme vid Scheveningen kl 20.00 efter ca 32 timmar till havs fick vi kalla upp port traffic controll för att få gå in i hamnen. Väl inne förstod vi varför, många gigantiska fiskebåtar i den yttre hamnen, trång passage till den inre hamnen där mindre fiskebåtar, marinan och gästplatser samsas. Vi kom in utan missöden och fick en helt ok plats utanför en stor motorbåt från Belgien i en väntbassäng där man normalt ligger innan blir hänvisad till plats i den stora marinan, vi slapp att byta plats och kunde ligga kvar i 2 nätter. Man betalar via Blue water appen som används av många hamnar i Holland och via appen får man koder etc. Det verkar dock som att de hade problem med kod till toa för alla gubbar stod på rad och testade sina koder och ingen fungerade. Till slut kom en kvinna och sa – varför går ni inte in? och slog sedan en kod och öppnade dörren tittade på oss och gick. Där stod vi gubbar förvånade.
Eftersom vi var jättehungriga efter båtfärden spanade vi in de olika restaurangerna och fastnade till slut för en pizza. Det blev ingen lång kväll.
Dag 2 hade vi lite sovmorgon och gick sedan till en stor båttillbehörsaffär för att köpa nytt fall till storen som blivit slitet. När vi ändå gjorde det köpte vi också nya längre skot till genuan så att de skall nå runt det nya inre förstaget. Resten av dagen blev att koppla av förutom att montera de nya fallet och skotet.
På väg igen. Vi lämnade vid 7-tiden för att segla mot Oostende i Belgien. Ingen vind inledningsvis så det blev motor i ett par timmar. När vi passerade inloppet till Rotterdam så var vi lite glada att vi gick för motor. Det passerade jättestora fartyg ut och in i hamnen. Dagen flöt på utan några större förändringar dvs ingen vind utan motorgång. Vi kontaktade hamnkaptenen i Ostende om att vi var på väg. Han hänvisade till en plats utanpå en motorbåt med namn Impuls. Men när vi kom fram fanns ingen båt med det namnen så efter lite snurrande i hamnen valde vi en annan motorbåt. När vi pratade med ägaren visade sig att hans tidigare båt hette Impuls och förmodligen var det namnet som hamnkapten kom ihåg. Det blev ett gott skratt oss emellan. Hamnen med namn Royal North Sea Yacht Club var fin och man kunde lägga till långsides eller via boj. Man betalar via QR kod och så får man koder, och Wi-Fi access. Av någon anledning fungerade inte koden för toa. Toakodproblemen förföljer oss tydligen.
Lelle och jag tog en promenad längs strandkvarteret och en hel magisk strandgata med olika restauranger öppnade sig. Vädret helt suveränt, varmt och soligt, många promenerade på stranden. Jag tänkte att detta är den miljö Anna och jag skall ha i vår närhet några år framåt även att vi har ambitionen att ligga maximalt i svajvikar. Lelle tyckte jag såg ut som att jag fått en uppenbarelse och något i den riktningen var det nog. En helt fantastisk kväll.
Vi lämnar mot Calais i soligt och bra vind men tyvärr rakt i nosen. Vi fick följe med två schweiziska segelbåtar som skulle i samma riktning. Efter en stund kommer en kamouflerad gummibåt mot oss. Vad är det nu tänkte vi och då visade sig att vi var på militärt övningsområde och dom bad oss trevligt men bestämt ändra kurs. Ingen stor omväg så det var ju inga problem förstås. Resan fortsatte längs kusten och stränder byttes mot städer med höga hus för sedan bli stränder igen. Mycket sand är det. När vi närmade oss Calais var vi tidiga så vi bestämde oss att fortsatta mot Boulogne-sur-meer ca 20 distans längre men då fick vi rundat udden cap gris-nez vilket kändes bra.
Boulogne-sur-mer. På hemsida såg det ut som en trevlig hamn med bra service. När vi närmade oss inloppet som var muddrat till minst 7 m gick vi efter en fiskebåt som styrde styrbord medan vi gick rakt. Plötsligt ropar Lelle det är grunt men jag sa jag har koll och tittade på mätare. Det visade sig att jag satt och kollade loggen. Hur dum får man vara…eller trött efter en lång dag. Snabbt styrde vi styrbord så vi kom i samma linje som fiskebåten och då kom djupet tillbaka. Konstigt prickat måste jag ändå säga till mitt försvar.
Vi följde kanalen och kom till en liten marina med inte så många bryggor som de visade på hemsidan. Det var nog några år sedan tänkte vi. Vi la till på kortsida B bryggan som vi blev rekommenderade av hamnkapten per telefon tidigare på dagen. Det var mycket lågvatten när vi kom i hamn så vi låg som in en låda med höga rostiga stålkanter runt oss i hamnen, ingen trevlig känsla. Pelarna vid båten visade tydligt att på natten är det ca 8-9 m högre vatten !
Efter tilläggningen gick vi och köpte pizza på en gata intill hamnen. Här gäller det att visa man är världsvan tänkte jag och sa – Parlewo anglä till kvinnan bakom disken. Hon skakade på huvudet, så jag fort satte med ö pizza juniår. Hon verkade fatta och jag fortsatte ”ö kattre jampo” e ton fromach sill vo plä. Hon fattade klockrent – Hur svårt kan det vara 😊. 10 min senare gick vi till båten med pizzan och åt med god aptit. På natten vaknade Lelle av fiskebåtar och kom på att kollade tidvattnen nivån. Vi låg då ca 8m högre och helt plötsligt blev hamnen trevlig när man ser staden från sittbrunnen och inte plåtväggar.
Vi kastade loss vid 07 och styrde kursen mot Dieppe ca 50 distans bort. Vädret såg bra ut och vindarna skulle vara ok. Efter en stund började dock regnet och sedan kom åskan som alltid känns otäckt på sjön. Vi stoppade viss elektronik i ugnen för att skydda dom. Att kunna segla med tak över huvudet när det fullkomligt vräker ned är jätteskönt. Allt gick bra och vi gled in mot Dieppe och möttes av en hamnpersonal i dinge som hänvisade oss en bra långsides plats. Första intrycket av hamnen och stan var mycket positivt.
I Dieppe var huvud prio att hitta propelleraxeltätningen ”black jack”. Vi hade upptäck ett litet läckage från den gamla tätningen ett antal dagar tidigare (Helgoland) vilket oroade mig men som Lelle, som är en riktig uppfinnarjocke, skapade en lösning som höll läckaget under bra kontroll med hjälp av slangklämma, ståltråd och silvertejp men självklart behövde den bytas. Det borde jag gjort innan vi lämnade Sverige, en tydlig miss av mig. Vi lyckades beställa en ny black jack i en båtaffär som lovade att den skulle komma dagen efter vilket den också gjorde. Nu återstod bara jobbet att byta när båten ligger i sjön. Jag insåg ju att vatten skulle strömma in med Lelle var lugn och sa du har ju länspump med ett snett leende… Vi hade en hel del jobb med att få till det. Först hade jag ingen 36mm hylsa för att få loss flänsen till växellådan så det blev att cykla till en järnaffär 0.5 km bort på franska vägar (i regn). Väl framme hade dom förstås ingen hylsa i den storleken men de rekommenderade ett annat ställe som låg närmare hamnen. Så bra tänkte jag men på vägen började regn och hunger ta ut sin rätt dessutom nästan inget batteri på telefonen. Jag bestämde mig för att cykla tillbaka och laddar om energin. Lelle misstänkte nog min situation för när jag var tillbaka stod maten på bordet. Nytt försök, vädret hade klarnat upp så jag kunde ge mig iväg igen. Denna gång hade jag ställt in Google map på promenad för att undvika franska bilister men vad jag då inte insåg var att jag blev inledd på en stig som slutade över en bostadstomt. Till slut kom jag trots allt fram till affären (Brico depot) där jag hittade en hylsnyckelsats. Glad i hågen cyklade jag tillbaka och följde då bilvägen där jag kunde. Vi fick loss muttern som håller flänsen men själva flänsen satt som berget. Vi värmde och slog med min lilla hammare men den lossade inte. Nära att ge upp började vi fundera på om vi har kraftigare hammare så kanske det kan gå. Nej tänkte jag, inte cykla en gång till…! Det fick bli taxi denna gång, fram och tillbaka och sedan bearbeta flänsen igen. Till slut fick vi loss den med hjälp av Lelles morfars knep. Då var det dags att ta av den gamla tätningen och försöka undvika få in för mycket vatten innan den nya tätningen var på plats. Jag höll krampaktigt en plastpåse runt propelleraxeln där vattnet vill forsa in. Det gick riktigt bra och snabbt fick vi på den nya tätningen. Så skönt att ha Lelle vid sin sida när sådant här skall fixas. Lördagen blev kultur och upptäcktsfärd i Dieppe. Vi gick en sväng på den stora lördagsmarknaden där man kan finna allt möjligt, vi besökte två jättestora kyrkor. Saint Remy från 1500 talet och Saint Jacques kyrka från 1100 talet. Bägge i stort behov av renovering med det var fräck att se hur man kunde bygga på den tiden. Vi gick också på en utställning om den misslyckade räden då Canada och England skulle slå ut vissa delar av tyska försvaret vid Dieppe 1942. Det blev ett totalt misslyckande med många döda. Ser man de höga klipporna runt Dieppe som kan liknas som en jättehög mur kan man förstå hur svårt det skulle varit. Utställningen är gripande och väl värd att se.
Eftersom detta var sista kvällen innan Lelle skulle åka hem tog vi några paraplydrinkar på baren i hamnen innan vi grillade och hade härlig avslutning på vår gemensamma resa.
Stort tack Lelle för trevligt sällskap och all hjälp med olika fix med båten











































Himla kul att läsa! Dessutom rena instruktions boken för att ta sig fram på bästa sätt. Man får respekt för vad som krävs.
Här i Vänerparken hade vi årsmöte med efterföljande middag. Bra sätt att hålla kontakt i huset. Nu sommar i stugan utanför Lysekil.
Hälsar Anna välkommen ombord!
GillaGillad av 1 person