Nu var det dags att lämna Le Havre för Cherbourg.
Vi hade hört att det är ett s.k strömrace vid Pointe de Barfleur ca två timmar innan man kommer fram till Cherbourg. Ett race är när det blir mycket kraftiga vattenströmmar pga av karaktären runt om tex en udde, botten, smala sund etc. Vi vet att vi har tre kända race framför oss i Frankrike och nu måste vi planera för det första. Vi vill inte komma fel i dessa och eftersom det ligger ca 60 distans bort dvs 9-11 timmar så är det ganska svårplanerat att veta när man kommer fram men hör och häpna – det stämde väldigt bra. Vi steg upp vid 05 och gjorde oss iordning innan vi kastade loss i vackert väder med vind på 5-6ms med det gick en hel del sjö från nattens blåst som stoppade farten. Vi hade tyvärr vinden rakt i näsan så det blev motorgång några timmar innan vinden vred och vi kunde sätta segel samtidigt som motströmmen blev mindre och tillslut medströms så vi loggade 8-9knop. En rolig upplevelse fick vi när vi hade sällskap av delfiner som simmade och hoppade runt båten. Eftersom vi gick så fort blev vi till och med tvungna att bromsa in för att inte komma fram för fort till racet och vi passerade utan några problem och kunde andas ut.
Vi kom fram till Cherbourg vid ca 18.00 tiden och gick till Q-bryggan, som vi blivit ombedda av hamnkontoret, och la oss långsida. Det är en fin service i hamnen och man kan hitta det mesta man behöver i stan. Stan har en hel del turistattraktioner att erbjuda men vi prioriterade marinmuseet Cité de la mer som hade tre större utställningar: en kärnkraftsutbåt (Le Redoutable) som man fick gå runt på, en utställning om Titanic och en om livet i oceanerna inkl en del om djuphavsdykare som gått ned i Marianergraven på 10.000 meters djup i en liten kapsel.
På kvällen blev det planering inför race 2 som ligger mellan Alderney och franska fastlandet. Här kan strömmarna uppgå till 10knop!! Då vill man inte komma in i dessa från fel håll. Vi kollade strömtabeller via Imray, stämde av mot Navionics och tyckte oss känna oss säkra. Men hängslen och livrem är inte fel så vi gick till hamnkontoret för att stämma av men de kunde inte så bra så de hänvisade till Marina skolan i hamnen. Sagt och gjort vi gick dit och stämde av med dem, och med ett visst leende så bekräftade de vår plan. Gött!!
På kvällen hejade Warren och Judy på oss. Jag hade träffat paret i Le Havre tidigare och nu hade de kommit till Cherbourg. Det är ett pensionerat amerikanskt par som seglat jorden runt sedan mitten av 90-talet men som nu har en större motorbåt liggandes i London för turer i Europa. Tänk all erfarenhet de har. Eventuellt blir det en enklare middag tillsammans på Guernsey.
Mot Guernsey, Vi förberedde och kastade loss strax efter högvatten i Cherbourg och vi var inte ensamma. Flera andra båtar gick ungefär samtidigt så det tycks vara en bra plan. Vädret var fint med svaga vindar från nord. Något för svag vind för oss men det blev toppen vid passagen runt Cap de La Hauge där det berömda strömracet är. Vi valde en kurs mot Alderney och sedan söderut mot Guernsey. Många sa efteråt att det var ovanligt stilla så vi hade väl tur.
Framme vid Guernsey och St Peter’s Port la vi till i Victoria Marina och möttes där av trevlig hamnpersonal i jollar som visade oss till plats utanför den inre hamnen eftersom vi är mer djupgående än vad de kan ta in i bassängen. Vi låg ändå bra vid pontoner med landgång mot land. Det enda som saknades var ström men vi förlitar oss på våra solpaneler. För oss seglare är det också bra att det finns en välsorterad båttillbehörsaffär och serviceverkstad i närheten. Hamnavgiften var 46£.
Guernsey är en riktigt fin ö med ca 65 000 innevånare. Den är den näst största av kanalöarna och inom dess domän ligger också öarna Herm, Sark och några mindre. Den större staden heter St Peter’s Port (ca 16000) men det finns fler orter av mindre storlek runtom ön. St Peter’s Port, som ligger på en sluttning mot hamnen, har trånga gränder och stort utbud av restauranger, butiker mm. En kväll arrangerades det en välbesökt hamnfestival med lekar, musik och ölbarer. För att se lekarna satt vi på första parkett dvs fördäck på våra amerikanska vänner Warren och Judys båt.
Vi försökte utforska Guernsey så mycket vi kunde så vi tog en busstur runt ön. Det finns flera ställen att hoppa av på för att besöka sevärdheter men vi nöjde oss med ett stopp vid Pembroke Bay för bussbyte och ett på Vazone Beach på västsidan Guernsey där vi käkade lunch. När vi kom tillbaka till St. Peter’s Port gick vi en tur i stan och runt ett hörn fick vi en positiv överraskning för där spelade South London Jazz Orchestra. De var riktigt duktiga så vi blev stående ett tag innan vi gick vidare till Candie Garden och dess museum. Muséet vidar bl.a legokonst och en historisk återblick om livet på Guernsey.
Vi har besökte också Castle Cornet som stått i 800 år och ligger precis i inloppet till hamnen. Förutom själva byggnaden så finns det olika museum man kan besöka.
Vi tog också en färja ut till ön Herm som ligger strax öster om Guernsey och är en verklig pärla att besöka. På ön bor 60 personer och man tar sig runt till fots. Det går turbåtar från Guernsey som tar ca 20 min och kostar 15£ per person. Vi tog en tur med våra amerikanska vänner som hade varit där tidigare och som visade oss runt. Man gick runt ön på drygt 2 tim i lugnt tempo. Naturen är magiskt vacker med högre kullar på sydsidan och lågland på nordsidan med en resebroschyrbadstrand och ett litet cafe. Mitt på ön finns the White House Hotel som så fint ut men man kan också campa om man föredrar det. Det låg också några båtar på svaj men då måste det nog vara mycket lugnt väder. En lite rolig båtdetalj var när vi såg Iguana of Herm -en liten motorbåt med larvfötter för att hantera tidvatten. Görfräckt!!!
Som oftast träffar man trevliga båtmänniskor när man är i hamnar och ett par, Val och Mick från England, låg bredvid oss. Vi passade på att få en privatlektion om hur vatten beter sig med tidvatten och hur de gör sin planering mm. De rekommenderade Imray Tide Planner så den appen laddade vi ned inför fortsättningen. Vi har nu ett race kvar att hantera innan Brest förutom normalt tidvatten och strömmar. De lämnade hamnen tidigare än vi men är på väg åt samma håll så vi hoppas träffa dem senare.
Vi blev kvar några dagar extra pga ett oväder som drog in under helgen med byvindar från N-NO på ca 20ms och marinan ligger lite utsatt så vi säkrade upp ordentligt och har legat ok i gunget. Hamnpersonalen var tvungen att ta bort en mindre spång mellan pontonerna som rörde sig i vinden så vi kom inte iland utan dinge. Man kan också ringa hamnpersonal för att få lift. Vi valde därför att lägga tid på båtunderhåll under söndagen. På söndagkvällen kunde vi ta oss i land med dingen och gick en promenad för att röra på benen lite efter en heldag i båten. Vi passade på att stanna till och säga hej till Val & Micks vänner som hade kommit in i hamnen dagen innan. Ännu ett trevligt engelskt par och det mest komiska var att Jonathans brorson är en fd kollega på Volvo Cars. Ibland är världen liten.
Nästa EP blir i Frankrike.





















Inatt kl 02 kom 2 trötta seglare till Roscoff, kolla åt babord 20 m, där ligger vi 🙂
GillaGilla