EP9 Getaria – A Coruña (20220810-22)

Denna etapps segling.

Efter vi lämnat Sylviane och Michel i Getaria började vi vår segling västerut längs Baskiens kust. Vi hade bestämt oss för öka takten lite och gick därför direkt mot Bilbao men med ett stopp i svajviken vid Puerto de Plencia strax innan Bilbao. På nordsidan finns några fina små bergsvikar men vi valde stranden. Väl framme låg redan flera dagbåtar för ankare utanför badstranden men det fanns ändå gott om plats för oss och vi fick en fin avkopplande eftermiddag med bad (Anna). Natten blev lite gungig i och med dyningarna men det har vi nästan vant oss vid.

Mot Bilbao. Vi gick den korta sträckan (10M)mot Bilbao och till marinan i Santurzi där man kan boka plats på transitpontonen via turistkontoret. Vi hade fått ett tips att man får ligga gratis två nätter där om man bokar i tid. Santurzi ligger en bit från centrum av Bilbao med det finns bra förbindelser med metro (ca 30min). När vi kom fram blev det handling, tvätt och lite fix med fart-genom-vatten-loggen som hade fått påväxt så den slutat att snurra och det kan man lätt fixa inifrån. På kvällen fick vi en nyfångad bonitofilé av ett engelskt par som inte orkade äta upp hela fångsten själva. Vi åt den som ceviche och den bara smälte i munnen. Helt magiskt god!!

Bilbao upptäcktsdag. Vi tog metron in mot centrum och gick av vid Abando så vi kunde promenera längs den stora shoppinggatan Gran via Don Diego Lopez De Haro. Här blandas gammal och ny arkitektur och man hittar många butiker på väg till parken Parque de Dona Casilda där vi valde att fika. Vi tog sedan sikte mot Guggenheimmuséet men gick först in i den vackra vita kyrkan Iglesia San José de la Montana. Inne i kyrkan var det fotoförbud vilket är synd eftersom det är en mycket vacker, varm och välkomnade interiör.

Guggenheimmuséer är verkligen speciella med dess design och form och Bilbao är inget undantag. Det var mycket folk i rörelse både utanför och inne i muséet. För tillfället visades en temporär utställning på 2:a våningen Motion – Auto Art Architecture vilket passar en gammal bilman som mig 😉. Vi såg många gamla fina bilar men det intressanta var att de inte bara stod utställda utan det hade gjorts tydliga kopplingar till konst och arkitektur från dåtid till framtid. På 1:a våningen visades konst men också de stora järnväggarna i olika former och som heterThe matter of time 1994-2005.

Efter Guggenheim gick vi längs floden mot gamla stan med dess små gränder, torg och restauranger. Här blev det både fikastopp och en drink innan vi tog metron tillbaka till båten. Vi besökte också La Riberia Gastro Plaza som är en vacker byggnad från 1924 men också matmarknad i två våningar. På nedersta våningen var det som en food court med olika pintxosrestauranger väl värda att testa.

Tillbaka vid båten hade vi fått en båtgranne i en mindre blå svenskflaggad katamaran ”Baldur” och det är verkligen inte ofta vi ser svenska båtar. Det visade sig vara en svensk man (Kris) och fransk kvinna (Isabelle) bosatta i England. De seglade lite mer spartanskt då kattan var ganska liten ca 30fot, utan vind/regnskydd mellan skroven och utrymmet i skroven som inte var stort delades mellan pentry och sovrum. Fasta elektroniska instrument saknades så de använder mobilen/paddan och försöker följa kusten visuellt. Onekligen en annan typ av långsegling – imponerande!!

Mot Santander. Vi kastade loss hyfsat tidigt på Annas födelsedag 🎂 hon fick ju frukost på sängen. Det var ingen vind så ”Yalle” Yanmar fick jobba igen. En fin kustremsa med berg, stränder och hus. Vi gick in i inloppet mot Santander och la oss vid svajviken utanför Punta de San Marcos. Det här tycks vara en populär badvik även för dagbåtar så det var trångt när vi släppte ankaret, men antalet båtar minskade på kvällen. Vi fick också en ny ankringsutmaning här eftersom strömmen drev oss åt ett håll och vinden kom från ett motsatt. Normalt när vi ankrar, backar vi fast ankaret från vinden nu mht att strömmen var starkare än vinden fick det bli tvärt om och bara det känns helskumt. Dessutom är strömmen väldigt lokal så man ser att båtarna i viken rör sig åt väldigt olika håll. En natt vaknade jag av mycket rassel i kättingen och kollade ut och såg en segelbåt bara 5-6m från vår båt. Vi hade drivit mot deras båt och de mot vår, och då hade vi ändå lagt ankare en bra bit från varandra.

Väderprognosen för veckan var inte till vår fördel för det skulle bli ökande från väst dvs rak motvind för oss men avtagande och vridande mot ost kommande helg, så vi beslutade att ligga kvar och därefter satsa på några längre seglingsdagar. Det blev nu tillfälle att utforska Santander och, eftersom våra nya seglarvänner Marjolijn och Duco i deras Blauwe Zwaan också hade kommit hit och var intresserade att följa med, så hämtade vi dem med Sharky. Vi fick leta efter en plats att gå iland för några dingebryggor fanns inte, stranden kändes fel mht alla badande. Vi ringde till en harbour master men fick ingen hjälp så tillslut efter att ha frågat några personer i en liten privat Marina fick vi ett tips på en plats som skulle vara tom till september.

Vi strövade runt i stan, fikade, käkade lunch och hade många trevliga diskussioner men att besöka affärer eller kulturella platser var kört eftersom det var en röd dag och allt var stängt. Trots det en mycket trevlig dag.

Våra andra nya seglarvänner Isabelle och Kris i den blå katamaranen hade också kommit så vi passade på att göra ett kort besök hos dem. Alltid spännande att träffa nya människor och lyssna på deras historia och planer framåt. I deras fall berättade Kris att han under en 4-årsperiod byggt kattan och att hans dröm är att segla över Atlanten men först ner till Gibraltar. Det är mycket imponerande att segla i dessa farvatten med en liten öppen katamaran med minimalt med plats.

För övrigt blev det tid till underhållsarbete, en krok till tampar hade lossat i fenderboxen, i vågorna kan det förstås bli påfrestningar, så det blev att sätta mer rejäla genomgående skruvar. När jag ändå var i fenderboxen gjorde jag en elkontroll av kedjeräknaren till ankaret som inte fungerade perfekt. Värre var att jag började känna av en lukt i båten som visade sig komma från ett batteri. Efter en telefondialog med vår norska seglarkompis Tore Karlsen så enades vi om att det troligen var en cell i ett av förbrukningsbatterierna som var sönder och att batteriet kokar. Jag kopplade bort batteriet, och har nu tre kvar till förbrukning, och lät sedan vädra ut båten ordentligt. Nu är det alltmer troligt att övriga batterier snart måste bytas och då kommer frågan om lithiumkonvertering bli aktuellt. Hoppas dock att det räcker att vi tar tag i det när vi kommer till vinterhammen i Lagos.

Vi såg i väderprognosen att vi förutom kraftig vind även skulle få ösregn några dagar så vi och Blauwe Zwaan bestämde oss för att gå in till marina de Santander och vänta in bättre väder. Det var en dyr marina 59€ men ok mht pontoner fast servicehuset hade mer att önska. Marinan ligger intill flygfältet en bra bit från centrum. Regnet kom under tisdag kväll och höll i hela onsdagen så det blev att ta det lugnt i båten men på torsdagen kunde vi tillsammans med Marjolijn och Duco gå till busshållplatsen och ta bussen till centrum. Vi hade bestämt att besöka slottet La Magdalena så vi gick de ca 4km från centrum bara för att mötas av att slottet inte är öppet på vardagar. Vi passade ändå på att gå ett varv runt slottet i den fina parken innan vi började promenera in till centrum igen. Vi fick en riktigt trevlig dag tillsammans med många spännande samtal. Innan vi hoppade på bussen så hade vi också en kort stund med Isabelle och Kris för att synka deras plan framåt som visade sig vara likartad vår.

Västerut mot Gijon eller… Vi hade inte bestämt hur långt västerut vi skulle segla utan väder, vågor och humör fick styra. Oavsett ville vi börja tidigt så kl 05.30 på fredag 19/8 kastade vi loss i mörkret och styrde ut från marinan och passerade ljusen av Sandander city tillsammans med några fiskebåtar innan vi kom ut till havs. Vi möttes av en hel del dyningar och lite vind men efter ett tag kom lite vind och dyningarna la sig en del. Tyvärr dog vinden lite senare på förmiddagen så Yalle fick jobba men vi hade iallafall tur med solen 🌞. Längs kusten ser man de imponerande Cantabrians bergsmassiv, Picos de Europa.

Det blev långtråkigt att gå med motor och natten skulle inte heller erbjuda någon vid så vi meddelade våra andra seglande vänner (Blauwe Zwaan, och Baldur) att vi gör ett natt stopp. Blauwe Zwaan meddelade att de skulle fortsätta över natten medan Baldur skulle lägga sig i en svajvik i närheten av Gijon.

Så vid ca 21.30 gled vi sakta in mot Avilés och möttes av ett industriellt hamninlopp med kranar, lastfartyg och fiskebåtar på vägen mot marinan längre in i hamnen. Vi hade varit i kontakt med hamnkapten tidigare och han hade bekräftat att det fanns plats för oss och att han skulle möta oss. Hamnkaptenen var mycket välkomnande och berättade om allt möjligt inkl att han skulle gå till parken där festivalen var i full gång och dansa, en mycket trevlig och social kille. Detta var en billig hamn med en hamnavgift på 35€, dessutom berättade han att han skötte vinterbåtar och just nu tagit hand om en holländsk båt som skulle få betala 1300€ för att ligga i hamnen hela vintern! Kanske kan vara något för långseglare som vill ha vinterhamn? När vi lagt till mötte vi en svensk kille från svenskbåten Linnea och det visade sig att jag och Lelle hade mött honom på Anholt när vi precis lämnat Sverige. De seglade nu med en annan svenskbåt Zelda från Kristinehamn och som hade sett oss i Lindökroken i Vänern 2019, världen är bra liten ibland. Dessa båtar skall segla över Atlanten senare i höst.

Vi var hungriga efter drygt 100M på sjön och dessutom var det ju festival, så vi gick in mot centrum för att hitta en restaurang. Vi kom till ett mycket mysigt område med många restauranger och väldigt mycket folk. Vi valde en restaurang som hade lite enklare mat och vi beställde vad vi trodde var grillade grönsaker och någon tacos à la cidra som vi skulle dela. Efter lång väntan fick vi grönsakerna som vi åt med god aptit men sedan hände ingenting och vi tänkte att det väl blivit ett missförstånd och förberedde oss för att betala men då, kl 23.55, kom det in en tallrik med fiskbitar och inte tacos som vi trott. Vad gjorde väl det när fisken var jättegod? Flera dagar senare förstod vi att det var bonito. Vi var nog inte i båten förrän 01.00 och vi som hade tänkt oss en tidig kväll 🙂 men vi hade ju upplevt en positiv stund i den mysiga sta’n. Det blev tydligt att man inte skall inte döma stan efter det lite tråkiga inloppet och vi hade gärna stannat några dagar till om vi hade haft mer tid.

Mot Viveiro kl 05.30 ringde klockan – usch vad jobbigt det blev att komma upp. Vi hade ju sagt att vi skulle kasta loss 06.30 så det fanns ingen återvändo till kudden. Vi hade hoppats på att kunna fylla tankarna så vi försökte vid bränslepumparna men de verkade bara vara för fiskebåtarna, så vi struntade i det och gav oss iväg. När vi lämnade hamninloppet möttes vi av höga dyningar som slog mot bergen så skummet yrde. Lyckligtvis var inte dyningarna brytande och dessutom var det ganska långt avstånd mellan vågtopparna så vi hade inga problem att gå ut. Prognosen hade visat på dyningar på ca 2.5 m och med ca 12 sekunder mellan topparna, så det borde bli en lugn segling. Nja, segling blev det ju inte för det var praktiskt tagit ingen vind alls så i 10-11 timmar fick vi gå för motor. Det visade sig också att de två svenskbåtarna Zelda och Linnea också lämnat Avilés strax efter oss, så vi blev till ett svensktåg. Det hände inte mycket under denna ”segling” förutom att Anna helt plötsligt ropade och pekade och där fick vi syn på en stor grå ryggtavla en bit från båten – wow vi har sett val! Klockan 19.30 styrde vi i lågvatten in mot den skyddade marinan i Viveiro. I sjökortet och pilotboken anges det att djupet inte skulle vara tillräckligt för oss, men hamnkaptenen sa att det inte var några problem och han hade förstås rätt. Det blev en snabb tilläggning och sedan promenad för att äta en bit mat på stan, handling och sedan tillbaka för en tidig kväll i säng.

Vi hade planerat för en dags stopp här för att vila upp oss lite, fixa med båten och Viveiro verkade vara ett bra plats för att göra just det. Staden har 15-16000 invånare och bra mataffärer så vi kunde fylla upp förråden. Är man dessutom kulturellt intresserad så finns Santa María del Campo, en kyrka som man tror började byggas på 1100-talet och klosterkyrkan Iglesia del Convento de San Francisco byggdes på 1300-talet. Dessutom står en del av den medeltida ringmuren kvar och då framförallt stadsmurens portar. En gång fanns det sex portar, men i dag återstår tre av dem. Porten Puerta de Carlos V leder in till Viveiros gamla kvarter.

Vi fick besök av svenskbåtarna Zelda med Fredrik och Sofia samt Linnea med och Marcus och Emmie som låg på svaj vid stranden utanför och en trevlig kväll med middag tillsammans.

Mot A Coruña efter en dag med motvind hoppades vi att sjön lagt sig eftersom vindförhållandena nu verkade bra när vi skulle gå mot etappmålet A Coruña. Det var disigt och ganska guppigt när vi lämnade kl 8.30. En viss anspänning fanns i kroppen mht till alla späckhuggarincidenter som inträffat längs kusten. Några timmar framför oss hade vi svenskbåten Baldur. Bakom oss gick en fransk och två tyska båtar ut. Ingen av oss fick vind i seglen och det börjar bli riktigt tjatigt med motorgång! För att minimera risken att möta späckhuggare, valde vi att ligga kustnära och då med gropigare och krabb sjö som konsekvens. Pest eller kolera?!

Dagens etapp var inte lika lång som de föregående så på seneftermiddagen ankrade vi i Ensenada de Ares, ett stenkast från A Coruña. Duco och Marjolijn på Blauwe Zwaan kom i dingen och vi fick en pratstund. När de lämnat, tog vi oss en välförtjänt tilläggare och åt enkel kvällsmat.

Dagen efter kom först Baldur och la sig inte långt från oss så vi fick ett trevligt besök med gemensam matlagning och planering för fortsatt seglats. Vilka härliga människor! Lite senare ankom också de andra två svenskbåtarna Zelda och Linnea och dom hoppas vi se mer av när vi träffas i marinan i A Coruña.

Mer om A Coruña och fortsättning i nästa EP.

En tanke på “EP9 Getaria – A Coruña (20220810-22)

  1. Grattis i efterskott Anna! 🍾
    Skönt att ni har sluppit träffa några späckhuggare. 🐳
    Seglarvink Elisabeth & Stefan ⚓

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.